Vandaag vonden we (eindelijk!) nog eens een museum dat echt de moeite waard was. Bovendien was er verrassend weinig volk, zodat we in alle rust van de collectie konden genieten. Vooral de eeuwenoude beeldjes (die duizend tot tweeduizend jaar oud zijn) maakten indruk. Het Aurora museum is trouwens zelf ook interessant, want het is ontworpen door de Japanse architect Ando Tadao.











Er stond vandaag ook een technologisch hoogstandje op het programma: we namen de Maglev, de snelste commerciële trein in de wereld. Deze magneetzweeftrein doet 7 minuten en 20 seconden over de 30 km tussen Shanghai Pudong International Airport en het Longyang Road metrostation en bereikt een topsnelheid van 431 km/u. Tenminste als je op het juiste moment de trein neemt, want om een of andere bizarre reden rijdt hij enkel tussen 9u en 10u45 en tussen 15u en 15u45 zo snel. Op andere tijdstippen rijdt hij amper (!) 300 km/u.
Sinds de jaren zestig en zeventig werden veel experimenten uitgevoerd door Duitsland en Japan, en er werden ook een aantal testlijnen gebouwd, maar de technologie is toch (nog?) niet echt van de grond gekomen. Er zijn momenteel slechts drie commerciële lijnen in gebruik, waarvan slechts één hogesnelheidslijn, deze in Shanghai dus. Er waren ooit plannen om een lijn tussen Beijing en Shanghai aan te leggen, maar die zijn intussen, door de hoge kosten, opgeborgen.





Wie meer wil weten over de magneetzweeftrein: https://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein en https://en.wikipedia.org/wiki/Maglev

